Perkopijuoju info iš kolegų tinklalapio - pyktis jama, kokias privilegijas turi "žvejai" verslininkai...
Buvo parašytas laiškas į AM:
Sveiki, gerbiami Seimo nariai
Žvejus mėgėjus, tinklapio
http://www.zvejams.lt lankytojus, neramina didėjantys brakonieriavimo mastai. Vieną kitą brakonierių sučiumpa gamtosaugininkai -
http://www.lrytas.lt/-12432629561241897 ... sterkų.htm (nuorodą nukopijuokite/įklijuokite į kitą langą, nes kažkodėl tiesiogiai jos neatidaro)
ir
http://www.lrytas.lt/-12433453081241051 ... tinyje.htm
kitus Dievas nubaudžia be galimybės pasitaisyti šiame gyvenime -
http://www.lrytas.lt/?data=20090523&id= ... =99&view=2
Siekiant sustabdyti gamtos išteklių niokojimą, apmalšinti brakonierių godumą, siūlome reikalinguose teisės aktuose padaryti pakeitimus, kurie neprarastų aktualumo ir priėmus naują Mėgėjų žūklės įstatymą XIP-45:
1. Už brakonieriavimą baudas padidinti 10-20 kartų su visų brakonieriavimo priemonių, įskaitant ir transporto priemones, su kuriomis atvažiavo prie vandens telkinio, konfiskavimu.
Motyvai. Dabartinės baudos 200-700Lt yra neveiksmingos, nes per žuvų nerštą tokią sumą brakonieriai uždirba vienu tinklų traukimu.
2. Žvejybos įmonėms, kurios vis dar žvejoja bendrojo naudojimo vidaus vandens telkiniuose, Kuršių mariose ir Baltijos priekrantėje, už tinklų ilgio, statymo vietos, laiko, akių dydžio, laimikio apskaitos pažeidimus baudas padidinti 10-20 kartų su licencijos atėmimu ir įmonės turto konfiskacija.
Motyvai. Tokios įmonės yra legalūs brakonieriai. Dėl teisės aktų netobulumo jiems leidžiama ne tik semti žuvis iš bendrojo naudojimo vandens telkinių, bet už tai jie dar gauna dotacijas iš biudžeto. Už ką?
3. Neteisėtais būdais sugautos gyvos nesužeistos žuvys, pareigūnams suskaičiavus, užfiksavus fotoaparatu ar filmavimo kamera, paleidžiamos atgal į vandens telkinį, paleidimo procesą filmuojant.
Motyvai. Užfiksavimas reikalingas kaip įrodymas galimame teisminiame procese. Supūdyti ar užkasti žuvis, kaip dabar daroma, yra absurdas.
4. Konfiskuoti tinklai ir kiti brakonieriavimo įrankiai turi būti sunaikinami nedelsiant. Patvirtinimui pateikiama foto, video medžaga.
Motyvai. Tai užkirstų nesąžiningų inspektorių poreidines "dalybas" su "savais" brakonieriais.
5. Uždrausti laikyti tinklus, žeberklus, elektrinius žuvų mušimo aparatus ir kitas brakonieriavimo priemones bei jomis prekiauti parduotuvėse, turguose, per skelbimus. Laikančius brakonieriavimo priemones ar prekiaujančius jomis bausti tomis pačiomis baudomis kaip ir brakonierius.
Motyvai. Jei naudoti negalima - nėra reikalo laikyti. Kaip dabar negalima laikyti pilstuko, narkotinių medžiagų, šaudmenų, taip šį sąrašą galima papildyti brakonieriavimo įrankiais.
6. Sudaryti galimybę pranešti apie brakonieriavimą ir susisiekti su gamtosaugos pareigūnais bendruoju pagalbos telefonu 112, pranešimą užregistruojant.
Motyvai. Net ir žinant atitinkamo rajono inspektorių telefono numerius, jiems nevisuomet pavyksta prisiskambinti, o prisiskambinus ir pranešus apie pastebėtą brakonieriavimo atvejį, inspektoriai retai pažada sureaguoti, o dar rečiau sureaguoja.
7. Kovai su brakonieriais pasitelkti privačias saugos tarnybas, laimėjusias atitinkamus konkursus. Mokėti nustatytą atlyginimą iš biudžeto ir priedus tiek valstybinės, tiek privačios struktūros pareigūnams - 20-50% nuo išieškotų baudų.
Motyvai. Pareigūnai skundžiasi kad jiems trūksta pajėgumų. Ir pajėgumų padidėtų, ir atsirastų konkurencija.
Kelinti metai vykdomos lašišų apsaugos akcijos. Jau niekam nekyla abejonių, kad tai daryti reikia. Lygiai taip pat valstybė turi rodyti dėmesį ir kitų žuvų apsaugai nuo išnaikinimo. Graudu žiūrėti kaip kasmet į Nemuną pilamos tonos nuodų mašalams nuodyti, kai anksčiau, kol nesiautėjo brakonieriai, su mašalų lervomis puikiai susidorojo žuvys.Visos žuvys yra ekosistemos dalis. Jų gaudymas laikantis taisyklių yra puiki laisvalaikio praleidimo forma, gana ženkliai papildanti valstybės biudžetą tiek tiesioginiais mokesčiais už leidimus, tiek netiesioginiais per žūklės reikmenų parduotuvių mokesčius.
AM atsakymas:
Laba diena,
Ačiū už Jūsų pastabas ir pilietiškumą. Dėl inspekcinio darbo klausimų pagal kompetenciją atsakinga Aplinkos apsaugos agentūra ir Regionų aplinkos apsaugos departamentai - persiunčiau AAA (Jie Jums turėtų atsakyti). Kai kuriuos klausimus pakomentuosiu ir aš.
Baudas už brakonieriavimą numatoma padidinti (2 kartus) LR Seime užregistruotas projektas XIP-48(2) (pridedamas). Dėl žvejybos teisės atėmimo Kuršių mariose ir Baltijos jūros priekrantėje - to neleidžia daryti Administracinių teisės pažeidimų kodeksas (ATPK 27 straipsnyje nurodyta, kad atėmimas teisės užsiimti žvejyba negali būti skiriamas asmenims, kuriems žvejyba yra pagrindinis pragyvenimo šaltinis. Nežiūrint to, leidimų verslinei žvejybai išdavimo tvarkoje esame nustatę, kad už 2 šiurkščius pažeidimus žvejybos įmonei gali būti 3 mėnesius neišduodamas leidimas žvejybai. Tačiau, dabar svarstome ar neatsisakyti šios nuostatos (popieriuose viskas lyg ir gražu, bet realybėje - neveikia). Dėl šios nuostatos dažnai vienas savininkas turi kelias įmones (tam, kad sustabdžius vienos įmonės veiklą galėtų žvejoti kitos įmonės). Be to, per du pastaruosius metus nė viena įmonė nebuvo antrą kartą nubausta už šiurkštų žvejybos taisyklių pažeidimą, todėl tikėtina, kad dalis šiurkščių pažeidimų buvo įforminami kaip paprasti pažeidimai, atitinkamai skiriant 5 kartus mažesnę baudą Panaikinus šią leidimų verslinei žvejybai išdavimo tvarkos nuostatą žvejybos įmonių Kuršių mariose turėtų sumažėti, kas palengvintų kontrolę, sumažėtų korupcijos tikimybė, padidėtų surenkamų baudų ir ieškinių.
Dėl dotacijų ir kitų išlaidų, susijusių su versline žvejyba visiškai pritariu Jūsų nuomonei:
Vidaus vandenyse žvejojantiems žvejams verslininkams kasmet išduodama apie 2 tūkst. leidimų vykdyti verslinę žvejybą, už kuriuos nenustatyta valstybės rinkliava (nesvarbu kiek laiko, kokiais įrankiais ir kokiu jų kiekiu žvejojama – žvejas verslininkas nemoka nei cento), nemoka ir už valstybės institucijų darbuotojų patirtas laiko ir lėšų sąnaudas leidimo blankui pagaminti ir užpildyti;
Žvejybos žurnalai išduodami nemokamai (žvejas verslininkas turi teisę turėti kelis Žvejybos žurnalus, dėl visiems suprantamų priežasčių dažnai juos pameta. Vieno žurnalo spausdinimo išlaidos mokesčių mokėtojams kainuoja daugiau nei 30 Lt.);
už verslinių žvejybos įrankių žymeklius (pagamintus taip pat mokesčių mokėtojų pinigais) ir už įrankių ženklinimą (šiam darbui valstybiniai aplinkos apsaugos inspektoriai sugaišta ne vieną dieną) žvejai verslininkai taip pat nemoka nieko;
žvejas verslininkas neįpareigotas įveisti žuvis į vandens telkinį, kuriame vykdo žvejybą;
verslinės žvejybos reglamentavimas, moksliniai tyrimai žuvų sugavimo verslinės žvejybos įrankiais limitų nustatymui, žvejybos kvotų skyrimas žvejybos įmonėms, verslinės žvejybos kontrolė, žvejų verslininkų raštų, skundų nagrinėjimas ir kt. reikalauja nemažų valstybės biudžeto lėšų;
2006 m. buvo priimtas Mokesčių už valstybinius gamtos išteklius įstatymo pakeitimo įstatymas, kuriuo buvo panaikintas mokestis už žuvų išteklius (AM teiktame projekte buvo numatytas mokestis - 5% nuo žuvų pirminio pardavimo kainos). Taigi dabar žvejas verslininkas ar sugavo 100 t. ar 1 kg. - už išteklius nemoka nieko.
Be to žvejai verslininkai gauna:
po 275 litrus beakcizio dyzelino už kiekvieną versliniais įrankiais sugautą toną žuvų;
Kuršių mariose žvejojančios įmonės gauna po 103,5 tūkst. Lt. kompensacijas dėl klimato atšilimo ir jo pasekoje didėjančio Kuršių marių druskingumo už 2003-2005 m., 2006-2007 m. (matyt bus mokama ir toliau už 2008-2009 m. ir t.t. taip pat iš mokesčių mokėtojų pinigų);
Jau 17 mln. Lt. ES ir valstybės biudžeto lėšų skirta vidaus vandenyse žvejojančių laivų perorientavimui į kitą nei žvejyba veiklą (šie pinigai taip pat sėkmingai galėjo būti panaudoti akvakultūrai ar kt.)
žvejai verslininkai nėra PVM mokėtojai
ežerų žvejai verslininkai praktiškai netiekia žuvų į mažmeninės prekybos tinklus – parduoda tiesiai vartotojui (ką daro ir brakonierius)
žvejai verslininkai gali legaliai turėti verslinės žvejybos įrankius (net ir žvejybai draudžiamu laiku negalima jų bausti už draudžiamų įrankių laikymą), pavogti verslinės žvejybos įrankiai papildo brakonierių įrankių arsenalą ir t.t.
Dėl prekybos verslinės žvejybos įrankiais kontrolės Mėgėjiškos žūklės įstatymo pakeitimo projekte numatyta suteikti atitinkamus įgaliojimus AM. (projektas pridedamas)
Taip pat pridedu ir žuvininkystės įstatymo projektą, kuriame numatyta apriboti verslinę žvejybą.
Deja, nors Seimo Aplinkos apsaugos komitetas užregistravo šiuos projektus, teikti svarstymui neužteko politinės valios. Jūsų palaikymas (raštų LR Seimui ar kt. forma) būtų labai reikalingas.
Pagarbiai,
Vilmantas Graičiūnas
Gamtos apsaugos departamento
Gamtos išteklių skyriaus vedėjas
Tel.: +370 5 266 3555
El. paštas:
v.graiciunas@am.lt